L3 : foto’s

geplaatst in: 3de leerjaar | 0

Beste ouders

 

Jullie hebben nog heel wat foto’s te goed van ons…
Hierbij een overzichtje! Wanneer je op de tussentitels drukt, kom je in de betreffende albums.

 

Pyjamadag Bednet
Op vrijdag 11 maart deden wij met onze school mee aan de pyjamadag van Bednet. Met deze actie wilden we alle zieke kinderen een hart onder de riem steken.

Boekenrestaurantdag
Op dinsdag 15 maart waren de kinderen uitgenodigd voor een boekenrestaurantdag in onze klas. De klas werd ingedeeld in verschillende leeshoeken. De tafels waren gezellig gedekt en de koksmutsen lagen klaar. De kinderen kregen per hoek even de tijd om alle boeken te bekijken. In elke hoek moesten ze 1 boek beoordelen en dit noteren in hun menukaart. Het was een groot succes, de kinderen waren zeer enthousiast en gemotiveerd om achteraf in de boeken te snuisteren.

Carnaval
Onze school deed een hele week mee aan carnaval. Zo was het maandag ‘gekke-haren-en-hoedendag’, dinsdag ‘gekke-schoenen-en-sokkendag’, woensdag ‘anders-om-dag’ en donderdag ‘beroependag’. Op vrijdag mocht iedereen vrij verkleed naar school komen. Vrijdag namiddag gebeurde de grote onthulling van ‘The Masked Teachers’. Ook de kinderen van het  3de leerjaar deden flink hun best.

Hoekenwerk Suske en Wiske
Ter voorbereiding van onze uitstap naar het Suske en Wiske museum werd er een hoekenwerk uitgewerkt in de klas. In de Wiskehoek lagen er infofiches over de belangrijkste personages. Nadat we deze hadden gelezen, konden we in de aftelkalender spelletjes maken. In de Suskehoek lagen er allemaal strips. Hier mochten we vrij in lezen. In de Sidoniahoek lagen allemaal afbeeldingen van albums en ‘verloren’ titels. Deze moesten wij proberen om bij het juiste album te leggen. In de Lambikhoek moesten we onze creativiteit naar boven halen. We werden uitgedaagd om zelf een kort verhaal te schrijven in de lege tekstballonnen. Er werden best wel leuke verhalen bedacht! In de Jeromhoek lagen een aantal albums. Per 2 moesten we een stukje uit een album expressief voorlezen. In de laatste hoek, Schanullekehoek, mochten we een nieuwe look ontwerpen voor Suske en Wiske. Op het einde van het hoekenwerk waren we al goed voorbereid voor ons bezoek aan het museum.

Jeugdboekenmaand maart
Het thema van de jeugdboekenmaand was ‘Helden en schurken’. We zijn meteen als helden en  schurken aan de slag gegaan. Zo hebben we een boekendans gedaan om het nieuwe boekenpakket te verkennen, hebben we leuke maskers gemaakt en de held of schurk uit ons gekozen boek mooi nagetekend. Deze tekeningen kwamen dan ook in het heldenboek van de bib.

Nijlen voor Hodora – vrijdag 25 maart
Op vrijdag 25 maart kwam Lieve van ‘Nijlen voor Hodora’ naar onze school. Samen met het vierde leerjaar kwamen we heel wat te weten. Via een knappe powerpointpresentatie leerden we meer over het leven in Hodora, hoe de kinderen daar naar school gaan, wat de vrijwilligers allemaal inzamelen en wat ze allemaal al hebben bereikt met de centjes die ze doorheen de jaren inzamelden. Deze organisatie heeft al heel wat knap werk verricht! Na de presentatie leerden ze ons een typische dans aan van ginder. Sommige kinderen mochten zelfs typische kledij van Hodora dragen.

Pasen – 31 maart
Dit jaar kwamen de paasklokken al erg vroeg op school. Op vrijdag 31 maart had de paashaas voor elke klas een zakje met een paasei verstopt in het bos. Om beurten mocht elke klas op zoek naar paaszakjes.

Diamantmuseum
Dinsdag 10 mei waren wij welkom in het Diamantmuseum in Nijlen. Tijdens thema 5 van W.O. hebben wij gewerkt rond monumenten in Nijlen. Het Diamantmuseum is 1 van de 10 monumenten dat we besproken hebben. Eerst kregen we wat meer informatie via een filmpje over het ontstaan van de diamant. Daarna werden we in 2 groepen verdeeld. De ene groep kreeg in de kelder een rondleiding van de gids. De andere groep ging met de diamantslijper mee om zo meer te weten te komen over de slijperij. Na een half uurtje wisselden de groepen. Op het einde van ons bezoek kregen we nog allemaal een balpen van het museum ter herinnering. Het was een zeer leerrijke uitstap.

W.O.: Thema ‘De zon’
In ons nieuwe W.O.-thema leren we over de zon, hoe we tijd kunnen meten en alles rond de verschillende weertypes. Zo hebben we in groepjes allerlei proefjes gemaakt rond de zon en moesten we verkleed naar school komen volgens een bepaald weertype.

 

Vrij lezen

 

Spelling